Dat Duitsers hiërarchisch zijn weten we inmiddels wel. Ook over de Duitse ‘Gründlichkeit’ worden in Nederland nog steeds grapjes gemaakt. Vaak ook worden ze door Nederlanders conservatief genoemd. Toch geldt dit laatste niet alleen voor Duitsers … Nederlanders kunnen er zelf ook wat van!

‘Kinderen die vragen worden overgeslagen’ is wat alle Nederlandse kinderen van hun ouders hebben geleerd. En hoewel Nederlanders als ‘locker’ (red: informeel) worden betiteld, zullen ze nooit om een kopje koffie of een glaasje water vragen, maar altijd wachten tot ze deze aangeboden krijgen.

Duitsers hebben dit van huis uit anders meegekregen. ‘Wer fragt, dem wird geholfen’, is daar het devies. Tijdens een afspraak of bespreking bij een Duitse zakenpartner staat er naast de kan met koffie ook altijd water op tafel. Als je als Nederlander na het eerste kopje koffie niet aangeeft graag een glaasje water te willen drinken, blijft de kan met water echter staan waar hij staat. Lekker ongecompliceerd hè?

Tijdens het drinken van het glaasje water dat u zelf heeft ingeschonken gaat men van ongecompliceerd (?) gastvrij (?) ongemerkt weer naar gecompliceerd, want … zakendoen is een serieuze aangelegenheid. Een Duitser zal dan ook altijd zakelijk en privé gescheiden houden. Vragen naar het wel en wee van zijn gezin of de recentelijk genoten vakantie zorgt ervoor dat hij zich ongemakkelijk voelt.

En waar als Nederlanders tijdens de lunch nog fijn doorgaan met de zakelijke bespreking, doet de Duitser dit bij voorkeur tijdens een zakelijk diner in een goed restaurant.

 

Bron: GrenzenLos Magazine

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here