VISTA – op weg naar efficiënt en schadevrij transport

De logistieke sector is voortdurend op zoek naar innovaties die kunnen helpen bij het verbeteren van het serviceniveau en de winstgevendheid van de sector. Deze innovaties hebben de laatste decennia o.a. geleid tot een verminderd brandstofverbruik en emissies. Inmiddels wordt op grote schaal geëxperimenteerd met autonome vrachtauto’s waarbij extra technologie in het voertuig de rol van de bestuurder zou kunnen overnemen. Nadeel is dat te gebruiken technologie wegens hoge kosten alleen in nieuwe auto’s toepasbaar is.

In het grensoverschrijdende INTERREG project VISTA – VISION SUPPORTED TRUCK DOCKING ASSISTANT – wordt gezocht naar een tussenvorm die voordelen van automatisering in de bestaande vloot brengt, zonder dat de technologische kosten zo hoog zijn dat de automatisering nooit rendabel wordt. Bij inzet van de VISTA-technologie zijn de technologische veranderingen aan de truck minimaal en blijft de chauffeur zelf de handelingen verrichten. Parkeren (‘docken’) van trucks wordt gemakkelijker en schadevrij.

Het uiteindelijke doel van het project is om met deze technologie een doorbraak te creëren in het logistieke proces op distributieterreinen en in havens; efficiëntere processen, relaxte taakuitvoering van chauffeurs en minder schade. Een bijkomstig voordeel is dat minder geschoolde jongere chauffeurs gemakkelijker kunnen worden ingezet, aangezien er een groot tekort is aan chauffeurs met ervaring. De uiteindelijke kosten van grootschalige introductie van VISTA in de bestaande vloot zullen gering zijn, mede ingegeven door de zeer beperkt additionele hardware kosten. Dat maakt dat de resultaten snel benut kunnen worden.

Project partners

HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen), Hochschule Rhein-Waal, A.J. Watson BV (h.o.d.n. Kruidvat), Recreate B.V., Koninklijke Ahold Delhaize BV, Bönders GmbH, Coduct GmbH, Track 32, Peter Appel Transport BV, ICR3ATE Digital Makers Lab B.V., intoEU, V-Tron GmbH, BRICKLOG Deutschland GmbH & Co.KG