De eerste indruk

1
17

Een relatie – ook in het grensoverschrijdend zakendoen – valt of staat vaak met de kennismaking. Daar kan geen cultuurverschil iets aan veranderen.

De Nederlandse manier is meteen ter zake komen. Het zou zo kunnen gaan: je stapt een ontvangstkamer binnen en ziet levensgroot je eigen website op een enorm scherm. De zakenrelatie in spé komt binnen en na een handje en de vraag ‘wat wilt u drinken?’ zet hij zich neer en komt meteen ter zake. Hij vertelt over zijn bedrijf, zijn visie, zijn strategie en daarna geeft hij een analyse over uw business en wat er allemaal niet goed is en als klap op de vuurpijl: wat hij daaraan kan doen… D’ran met spek dus!

In een Duitse kennismaking gaat het meestal iets anders. Je gesprekspartner begint beleefd met het uitwisselen van beleefde algemeenheden, als er een click ontstaat volgt een eventueel ontdekken van elkaars interesses en overeenkomsten. In het eventuele volgende gesprek komt het zakelijke vanzelfsprekend en snel aan de orde, zonder poespas. Soms is het dus heel erg wennen aan elkaar en een beetje afstemmen op elkaar kan ook geen kwaad! Maar hoe je het ook doet: de eerste indruk blijft vaak de beste en soms ja, de laatste…